10/26/2016

Графічні диктанти на уроках навчання грамоти

Графічні диктанти на уроках навчання грамоти
Одне з головних умінь, яке мають опанувати учні молодших класів, - вироблення   навичок каліграфічно­го письма як важливого засобу есте­тичного виховання. Красиве письмо радує око і того, хто пише, і того, хто читає написане.
Учень, який красиво пише, із задо­воленням виконує різні письмові ро­боти з української мови, математики і завдяки цьому досягає значних ус­піхів. Водночас каліграфічне письмо сприяє грамотності. Російський ме­тодист С. П. Редозубов писав: «Бо­рючись за гарний почерк і хороший зошит, ми, по суті, боремося за гра­мотність учнів».
       Навчання письма для шестирічних першокласників — складний, втом­ливий процес, зумовлений вікови­ми особливостями контингенту уч­нів (недостатньо розвинені дрібні м'язи кисті руки, недосконала ре­гуляція рухів під час письма, низька витривалість до довгочасних напру­жень тощо) .
     Поряд із фізичними вправами знач­ною допомогою в розвитку дрібних м'язів кисті руки є ліплення з плас­тиліну або глини різноманітних фі­гурок, малювання, складання мозаїк, робота з дрібними предметами (на­низування на нитку ґудзиків, намис­тинок; катання по столу почергово кожним пальцем дрібних кульок, го­рошинок; зав'язування і розв'язування вузликів і т. д.), вирізування витинанок, робота з конструктором, а та­кож виконання графічних диктантів та каліграфічних хвилинок.
    Найважливіше значення для вироб­лення правильного і красивого пись­ма має прищеплення вміння кресли­ти прямі лінії у зошитах в клітинку. Клітинки привчають дітей до точності накреслення в обмеженій площині. Тому одне з перших завдань учите­ля — передбачити підготовчу робо­ту, спрямовану на засвоєння учнями сітки зошита.
   Ознайомлення з клітинкою потрібно починати з великого зразка на дошці, а потім перейти до зошитів . Розповісти школярам, що сторінка зошита з математики — це «велика вулиця», де багато «будиночків-клітинок». Кожний «будиночок» має «стелю», «підлогу», «стіни». Таким чином, просте прописування перших паличок перетворюється на гру: про­пишіть «стелю», «підлогу», «стіни»; обведіть «будиночок»; поставте крап­ку у центрі «будиночка», «на стелі», «підлозі», правій «стіні» тощо.
   Потім доцільно організувати роботу в малих групах: провести гру «Вчитель і учні». Ось правила цієї гри. Колектив дітей класу об'єднують у малі групи (по 4 учні в кожній). Методом лічилочки обирають «учителя». За вказів­кою «вчителя» учні знаходять сторони та кути клітинки (сторони клітинки обводять кольоровим олівцем, у ку­тах ставлять крапки), а також ділять клітинку на 4 частини.
   Коли діти добре засвоюють усі части­ни клітинки, можна проводити під час уроків математики каліграфічні хви­линки та графічні диктанти за мето­дикою Д. Б. Ельконіна.
   Каліграфічні хвилинки мають на меті відпрацювання не тільки правильного написання цифр, математичних зна­ків, а й креслення різноманітних фі­гурок на чотири, шість, вісім, десять клітинок. Ці фігурки учні змальову­ють з дошки або конструюють само­стійно (див. додаток 1).
    Інструкція графічних диктантів на по­чатковому етапі має такі вказівки: «За­раз ми малюватимемо візерунки. Ро­бити це потрібно так: я говоритиму, в який бік і на скільки клітинок про­водити лінію, а ви виконуйте. Кож­ну наступну лінію починайте там, де закінчилася попередня, не від­риваючи олівця від аркуша паперу» .
Можна запропонувати дітям самостій­но продовжити візерунок (див. дода­ток 2). Коли учні достатньо опанують навички «креслення на слух», про­понуємо ускладнити роботу. За цією ж інструкцією креслити фігурки, пред­мети (див. додаток 3). Доцільно після проведення певного графічного диктанту зіставити виконане із заплано­ваним — учитель вивішує на дошці картку (або відкриває тристулкову дошку), на якій накреслений візе­рунок або предмет, що є результатом роботи. Згодом самоперевірку про­понуємо замінити роботою в парах, під час якої молодші школярі обмі­нюються зошитами, щоб зіставити виконане однокласником зі зразком на дошці.
Також радимо урізноманітнювати графічні диктанти завданнями, на­приклад:
1)       намалюйте букву й до кінця рядка;
2)       розфарбуйте яблуко кольорови­ми олівцями;
3)       прикрасьте ялинку іграшками;
4)       домалюйте машині колеса;
5)       заштрихуйте ракету горизонталь­ними лініями;
6)       на малюнку «кораблик» зафарбуй­те цілі клітинки синім кольором (або половинки клітинок — зеле­ним);
7)       малюнок «собака» розфарбуйте  самостійно: цілі клітинки — од­ним кольором, половинки — ін­шим.
Отже, графічні диктанти розв'язують чимало завдань, а саме: активізують увагу молодших школярів; формують навички само — і взаємоконтролю, вчать орієнтуватися в просторі, роз­вивають пам'ять, здатність діяти за ін­струкцією, дрібні м'язи кисті руки.
Декілька порад учителеві:
1. На початковому етапі потрібно писати мало і повільно («Знання складається із дрібних крихт що­денного досвіду»,— писав Дмитро Писарев). Спеціальним досліджен­ням встановлено, що час безпе­рервного письма у шестирічок у середньому складає 2 хвилини 40 секунд на початку уроку та
1 хвилину 40 секунд — у кінці.
2.    Фіксуйте увагу тільки на тому, що вдалося. Перші успіхи надихають, мобілізують дитину на подолання наступних труднощів, виховують у неї дисципліну, охайність, при­вчають до вмілого та дбайливо­го поводження з зошитом, пись­мовим приладдям. Чим більше є позитивних емоцій, тим вищим є результат роботи, тим легше і вчитися, і навчати.
   Пропонуйте для письма дітям руч­ку, яка має форму п'яти-, шес­тикутника. Пальці «не находять» один на одного, «не сповзають» по ручці вниз, тому що кожна фалан­га знайде зручне для себе місце.

3.   На зборах у дитячих садочках роз­казуйте батькам 4—5-річних ма­люків про користь раннього сис­тематичного тренування руки.