Графічні диктанти на уроках навчання грамоти
Одне з головних умінь, яке мають опанувати учні
молодших класів, - вироблення навичок каліграфічного письма як важливого засобу естетичного виховання. Красиве письмо радує око і того, хто пише, і того, хто читає написане.
Учень, який красиво пише, із задоволенням виконує різні письмові роботи з української мови, математики і завдяки цьому досягає значних успіхів. Водночас
каліграфічне письмо сприяє грамотності. Російський методист
С. П. Редозубов писав: «Борючись за гарний почерк
і хороший зошит, ми, по суті, боремося за грамотність учнів».
Навчання письма для шестирічних першокласників — складний, втомливий процес,
зумовлений віковими особливостями контингенту учнів
(недостатньо розвинені дрібні м'язи кисті
руки, недосконала регуляція рухів
під час письма, низька витривалість до довгочасних напружень тощо) .
Поряд із фізичними вправами значною допомогою в розвитку дрібних м'язів кисті
руки є ліплення з пластиліну або глини різноманітних фігурок, малювання, складання мозаїк, робота з дрібними
предметами (нанизування на нитку ґудзиків, намистинок; катання по столу почергово кожним пальцем
дрібних кульок, горошинок; зав'язування і
розв'язування вузликів і т. д.), вирізування витинанок, робота з конструктором, а також виконання
графічних диктантів та каліграфічних хвилинок.
Найважливіше значення для вироблення правильного і красивого письма має
прищеплення вміння креслити прямі лінії у
зошитах в клітинку. Клітинки привчають дітей до точності
накреслення в обмеженій площині. Тому одне з перших
завдань учителя — передбачити підготовчу роботу, спрямовану на засвоєння учнями сітки зошита.
Ознайомлення з клітинкою потрібно починати з великого зразка на дошці, а потім перейти до зошитів . Розповісти школярам, що сторінка зошита з
математики — це «велика вулиця», де багато «будиночків-клітинок». Кожний «будиночок» має «стелю», «підлогу»,
«стіни». Таким чином, просте прописування перших
паличок перетворюється на гру: пропишіть «стелю»,
«підлогу», «стіни»; обведіть «будиночок»; поставте крапку у центрі «будиночка», «на стелі», «підлозі», правій «стіні» тощо.
Потім доцільно організувати роботу
в малих групах: провести гру «Вчитель і учні». Ось правила цієї гри. Колектив дітей класу об'єднують у малі групи (по 4 учні в
кожній). Методом лічилочки обирають «учителя». За вказівкою «вчителя» учні знаходять сторони та кути клітинки
(сторони клітинки обводять кольоровим олівцем, у кутах ставлять крапки), а також ділять клітинку на 4
частини.
Коли діти добре засвоюють усі
частини клітинки, можна проводити під час уроків математики каліграфічні хвилинки та
графічні диктанти за методикою Д. Б. Ельконіна.
Каліграфічні хвилинки мають на
меті відпрацювання не тільки правильного написання цифр, математичних знаків, а й креслення різноманітних фігурок
на чотири, шість, вісім, десять клітинок. Ці фігурки учні змальовують з дошки або конструюють самостійно (див.
додаток 1).
Інструкція графічних диктантів на
початковому етапі має такі вказівки: «Зараз ми малюватимемо візерунки. Робити це потрібно
так: я говоритиму, в який бік і на скільки клітинок проводити лінію, а ви виконуйте. Кожну наступну
лінію починайте там, де закінчилася попередня, не відриваючи олівця від аркуша паперу» .
Можна запропонувати дітям самостійно продовжити
візерунок (див. додаток 2). Коли учні достатньо опанують навички «креслення на
слух», пропонуємо ускладнити роботу. За цією ж інструкцією креслити фігурки, предмети (див.
додаток 3). Доцільно після проведення певного
графічного диктанту зіставити виконане із запланованим — учитель вивішує на дошці картку (або
відкриває тристулкову дошку), на якій накреслений візерунок або предмет, що є результатом роботи. Згодом самоперевірку пропонуємо замінити роботою в парах, під час якої молодші школярі обмінюються зошитами, щоб зіставити виконане однокласником зі зразком на дошці.
Також радимо урізноманітнювати графічні диктанти
завданнями, наприклад:
1)
намалюйте букву й до
кінця рядка;
2)
розфарбуйте яблуко
кольоровими олівцями;
3)
прикрасьте ялинку
іграшками;
4)
домалюйте машині
колеса;
5)
заштрихуйте ракету
горизонтальними лініями;
6)
на малюнку «кораблик»
зафарбуйте цілі клітинки синім кольором (або половинки клітинок — зеленим);
7)
малюнок «собака»
розфарбуйте самостійно: цілі клітинки —
одним кольором, половинки — іншим.
Отже, графічні диктанти розв'язують чимало завдань, а
саме: активізують увагу молодших школярів; формують навички само — і взаємоконтролю, вчать орієнтуватися в просторі, розвивають пам'ять, здатність діяти за інструкцією, дрібні м'язи кисті руки.
Декілька порад
учителеві:
1.
На початковому етапі
потрібно писати мало і повільно («Знання складається із дрібних крихт щоденного досвіду»,—
писав Дмитро Писарев). Спеціальним дослідженням встановлено, що час безперервного письма у
шестирічок у середньому складає 2 хвилини 40 секунд на початку уроку та
1 хвилину 40 секунд — у кінці.
1 хвилину 40 секунд — у кінці.
2. Фіксуйте увагу тільки на тому, що вдалося. Перші успіхи надихають, мобілізують дитину на подолання наступних труднощів,
виховують у неї дисципліну, охайність, привчають до вмілого та дбайливого поводження з зошитом,
письмовим приладдям. Чим більше є позитивних емоцій, тим вищим є результат роботи, тим
легше і вчитися, і навчати.
Пропонуйте для
письма дітям ручку, яка має форму п'яти-, шестикутника. Пальці «не находять» один на одного, «не
сповзають» по ручці вниз, тому що кожна фаланга знайде зручне для себе місце.
3.
На зборах у дитячих
садочках розказуйте батькам 4—5-річних малюків про користь раннього систематичного тренування руки.